Noi retrăim astăzi taina cea mare a Botezului Domnului în apele Iordanului, spune Părintele Patriarh Daniel

Bucureşti, 6 ianuarie 2018/14:15 În omilia adresată după slujba Aghesmei celei mari, Părintele Patriarh Daniel a spus că sărbătoarea Bobotezei împreună cu sfinţirea cea mare a apei „ne arată reînnoirea sau actualizarea Botezului Domnului, dar şi reînnoirea Botezului nostru, al fiecăruia dintre noi”. În acest sens, a afirmat Patriarhul, unii Părinţi ai Bisericii au numit această slujbă de sfinţire drept „Sfântă Taină”, nu pentru că s-ar adăuga celor 7 Taine ale Bisericii, ci pentru că este o „reînnoire a Tainei Botezului”.

Făcând o paralelă cu rugăciunea euharistică de la Liturghie, Preafericirea Sa a explicat că în rugăciunea Sfântului Sofronie al Ierusalimului care se citeşte la slujba Aghesmei celei mari există „două invocări ale Duhului Sfânt și fiecare de trei ori pentru că în Iordan a intrat nu numai umanitatea lui Hristos, ci și dumnezeirea Lui”.

„Așa cum spun cântările din această zi, Hristos a intrat în Iordan și cu focul dumnezeirii Sale și cu natura sau firea Sa umană pe care a luat-o prin zămislirea de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și prin nașterea Sa ca om”, a afirmat Patriarhul Daniel.

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a evidenţiat vechimea acestui ceremonial despre care există mărturii încă din secolele 3 – 4 şi a explicat că Agheasma mare, spre deosebire de Agheasma mică, se oficiază doar „în legătură cu sărbătoarea Botezului Domnului”, informează basilica.ro.

„În ajun se oficiază sfințirea mare a apei pentru a merge cu această apă la casele credincioșilor și, îndeosebi, în ziua Botezului Domnului se oficiază, cu multă solemnitate și cu multă frumusețe, în afara bisericii pentru a sublinia și mai mult importanța acestei slujbe”, a spus Părintele Patriarh.

Totodată, Conducătorul Bisericii Ortodoxe Române a explicat de ce Agheasma mare, „această apă sfințită, plină de darurile Duhului Sfânt, de putere sfințitoare, vindecătoare și izgonitoare de puteri diavolești”, se consumă în ziua praznicului și apoi 8 zile la rând până la Odovania Botezului Domnului.

Pentru că cifra 8 simbolizează viața veșnică. Așa se spune în rugăciunile sfințirii, se cere ca ea să se sfințească spre viață veșnică. Adică, noi când gustăm aceasta apă ne sfințim, ne vindecăm de boli sufletești și trupești, de patimi, de păcate și ne eliberăm de ispitele duhurilor rele. Această apă se păstrează într-un vas curat și se folosește în aceste 8 zile în fiecare dimineață și se ia înainte de anafură.

Patriarhul Daniel a enumerat şi întrebuinţările Aghesmei Mari, evidenţiind că ea este folosită la sfinţirea obiectelor de cult. „Cu Agheasma mare se sfințește crucea, troițele la răscruce de drumuri, se sfințesc clopotele bisericilor, praporii, sfintele vase, veșmintele liturgice, iar arhiereul folosește Agheasma mare pentru sfințirea Bisericii, a antimiselor și pentru pregătirea Sfântului și Marelui Mir”.

El a explicat că „Agheasma este și sfințitoare trupurilor și a sufletelor”, fapt pentru care „se dăruiește și celor grav bolnavi” şi celor care nu primesc Sfânta Împărtășanie pentru că sunt opriți o vreme pentru pocăință.

În contextul sărbătorii de astăzi când ne aducem aminte de Botezul Domnului şi de botezul nostru personal, Patriarhul României a spus că ne reamintim şi de botezul poporului român care nu a avut o dată precisă a încreştinării, ci „a fost botezat pe când se forma ca popor nou în istorie din daci, geți și romani”. El a evidenţiat pe Sfântul Apostol Andrei, de la care avem „credința apostolică” şi cel care a „botezat pe primii strămoși ai noștri”.

Părintele Patriarh a subliniat că botezul nostru nu s-a făcut „la comandă” deoarece nu s-a „încreștinat cneazul, voievodul și apoi obligatoriu tot poporul”, ci „botezarea poporului român, încreștinarea lui s-a făcut lent și profund pentru a rezista la multe încercări în istorie”.

În încheierea cuvântului său, Părintele Patriarh Daniel a făcut referire la anul omagial 2018 şi a spus că „trebuie să ne aducem aminte de toți cei care au luptat cu credință puternică, cu jertfe multe pentru ca românii să fie adunați într-un stat unitar”.

În ziua sărbătorii Botezului Domnului, Părintele Patriarh Daniel a oficiat Sfinţirea cea mare a apei pe esplanada din faţa Reşedinţei Patriarhale. Slujba a fost precedată de Sfânta Liturghie în Catedrala patriarhală.

Episcopul de Erzurum, PS Qais, Episcopii Vicari Patriarhali PS Varlaam Ploieşteanul şi PS Ieronim Sinaitul, precum şi Episcopul vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, PS Timotei Prahoveanul, au slujit astăzi împreună cu Patriarhul Daniel.

Agheasma mare se săvârşeşte la Bobotează, în amintirea Botezării Domnului de  Ioan în Iordan. Agheasma mare se ia dimineaţa, pe nemâncate, înaintea anafurei, iar atunci când credinciosul se împărtăşeşte, după aceasta. Timpul când se consumă este din Ajunul Bobotezei, până la Odovania praznicului.